Naar de inhoud Naar het menu

FRITZ!Box Fabrieksinstellingen

Hoe stel je de FRITZ!Box opnieuw in?

Deze handleiding gaat er vanuit dat de FRITZ!Box in het Nederlands is ingesteld. Heb je een FRITZ!Box met Engelstalige instellingen? Ga dan naar FRITZ!Box Factory reset ENG.


Het kan gebeuren dat je je FRITZ!Box opnieuw moet instellen. Omdat je bijvoorbeeld een fout in de configuratie hebt gemaakt of je het standaard wachtwoord hebt veranderd maar dit bent vergeten. Of wilt gewoon even opnieuw beginnen met een schone installatie.

Geen probleem, je kunt de FRITZ!Box gewoon terugzetten of 'resetten' naar fabrieksinstellingen. Dit kan op 3 verschillende manieren:

We leggen stap voor stap uit hoe elke optie werkt.

Resetten via de telefoon

Je hebt voor deze mogelijkheid een vaste telefoon nodig. Een DECT telefoon is natuurlijk ook goed. Zolang het toestal maar aangesloten kan worden op de FRITZ!Box.

stap 1

Sluit een telefoontoestel aan op de FON 1 of FON 2 poort. Dit zijn de grijze poorten achter op de FRITZ!Box.

stap 2

Toets de telefooncode in om de FRITZ!Box te resetten. Dit is #991*15901590*

stap 3

Druk op het symbool 'bellen' op je telefoontoestel en wacht tot je een piep hoort.

Je hebt de FRITZ!Box nu teruggezet naar fabrieksinstellingen. Op Instellen - Glasvezel of Instellen - xDSL kun je lezen hoe je de FRITZ!Box weer instelt.

Resetten via de optie 'wachtwoord vergeten'

Deze optie werkt alleen als de FRITZ!Box net opnieuw opgestart is en dit opstarten mag niet langer dan 10 minuten geleden zijn. Het is dus belangrijk om stap 1 goed uit te voeren. Komt er iets tussen? Begin dan weer opnieuw zodat je zeker weet dat je binnen die 10 minuten zit met het resetten.

stap 1

Haal de FRITZ!Box voor 2 minuten van de stroom en sluit deze hierna weer aan.

stap 2

Ga naar http://fritz.box/ of http://192.168.178.1/ nadat de FRITZ!Box weer is opgestart.

stap 3

Klik op ‘Wachtwoord vergeten?’.

stap 4

Klik op ‘Resetten naar fabrieksinstellingen’.

Je hebt de FRITZ!Box nu teruggezet naar fabrieksinstellingen. Op Instellen - Glasvezel of Instellen - xDSL kun je lezen hoe je de FRITZ!Box weer instelt.

Resetten via de web-interface

Om deze optie uit te voeren heb je een laptop of vaste computer nodig die een verbinding heeft met de FRITZ!Box.

stap 1

Log in op je FRITZ!Box via http://fritz.box/ of http://192.168.178.1/.

Log in met het wachtwoord dat op je FRITZ!Box staat. Kijk op de onderzijde of achterzijde van je modem naar 'FRITZ!Box Password' met daaronder een bestaand Engels woord met cijfers. Gebruik dat wachtwoord om in te loggen.

stap 2

Klik in het linkermenu op ‘Systeem' en vervolgens op ‘Back-up’.

stap 3

Klik op het 4e tabblad ‘Fabrieksinstellingen’.

stap 4

Klik op ‘Fabrieksinstellingen laden’.
Je krijgt nu een scherm te zien met de vraag of je zeker weet dat je terug wilt naar de fabrieksinstellingen (of 'factory settings'). Klik op ‘OK’.

stap 5

Je krijgt nu het scherm 'Bevestigen' te zien. Hier kun je op 2 manieren doorgaan:

1. Heb je een telefoontoestel verbonden met je FRITZ!Box?
Pak de telefoon op en druk de cijfertoetsen in die in het scherm worden weergegeven. Druk vervolgens op je telefoon op het symbool 'bellen'.

2. Heb je geen telefoontoestel aangesloten?
Klik dan op ‘Kein Telefon? Bestätigung mit FRITZ!Box-Taste’.
Hierna druk je kort op een van de knoppen op je FRITZ!Box zelf tot alle lampjes even aan en weer uit gaan.

stap 6

Klik nu nogmaals op ‘OK’.

Je hebt de FRITZ!Box nu teruggezet naar fabrieksinstellingen. Op Instellen - Glasvezel of Instellen - xDSL kun je lezen hoe je de FRITZ!Box weer instelt.