Naar de inhoud Naar het menu

Problemen oplossen met Televisie van Canal Digitaal

Problemen oplossen met Televisie van Canal Digitaal

Voordat je begint met het onderzoeken waar het probleem precies zou liggen haal de volgende apparaten even voor 20 seconden van het stroom.

  1. De modem.
  2. De televisieontvanger.
  3. Andere netwerk apparaten die tussen de modem en de televisieontvanger zitten.

Er zijn een aantal storingen die vaker voorkomen bij het kijken van televisie. Hieronder staan een aantal van de meest voorkomende storingen en de stappen die je kunt volgen om deze te verhelpen.

Haperen van beeld op de televisieontvanger

Het haperen en stilstaan van het beeld (en geluid) op de televisieontvanger of de televisie app kan verschillende oorzaken hebben. Daarom is het altijd even een werkje om uit te zoeken wat nu precies het probleem is. Maar hierbij een stappenplan welke je zou kunnen volgen om uit te zoeken waar het probleem nu precies zit.

Onderstaande stappen kort samengevat:

  • Controleer of je dezelfde storingen ervaart op je internetverbinding. Ervaar je die? Dan moet er eerst naar de internetverbinding gekeken worden.
  • Sluit de televisieontvanger direct bekabeld aan op de modem. Dus geen stroomnetwerkadapters of andere netwerkapparatuur ertussen.
  • Haal stroomnetwerkadapters in de buurt van het modem uit het stopcontact.
  • Sluit de televisieontvanger direct via HDMI op de televisie aan.

Hierna geen problemen meer? Dan zit het probleem in het eigen netwerk. Nog steeds problemen? Dan zul je verder moeten kijken.

Stap 1: Het internet

DSL
In ieder geval moet de invoer naar het modem in orde zijn. Daarom beginnen we bij het internet.

  • Controleer of je ook problemen hebt met de internetverbinding. Controleer dit bijvoorbeeld met een computer die direct bekabeld verbonden is met het modem door een speedtest te doen.
    Zie je daar ook problemen? Dan zal je eerst deze problemen op moeten lossen.
  • Controleer de bekabeling naar het modem toe. Zit je DSL-kabel goed aangesloten en is deze niet te lang? DSL-kabels zijn zeer gevoelig voor storingen wanneer je een langere kabel gebruikt.
    Gebruik daarom altijd de standaard kabels die meegeleverd worden met de FRITZ!Box of zorg er voor dat je een ronde telefoonkabel gebruikt met een vast kern van niet meer dan 2 meter.
  • Controleer CRC-fouten op de verbinding. CRC-fouten zijn fouten in de verbinding die het modem niet kan herstellen. Je kunt controleren of je deze CRC fouten hebt door te gaan naar de web interface van de FRITZ!Box.
    • Ga naar http://fritz.box of http://192.168.178.1
    • Log in met het wachtwoord van de FRITZ!Box (staat achterop het modem of in het bijgeleverde boekje. Standaard is dit een Engels woord met 4 cijfers)
    • Klik in het menu aan de linkerkant op ‘Internet’
    • Klik op ‘DSL Information’ (NL: DSL informatie)
    • Klik op het tabblad ‘DSL’
    • Controleer de waardes bij ‘Not Remediable Errors’ (NL: Niet herstelbare fouten)

Heb je hier meer dan 20 in de laatste 15 minuten staan? Dan kan dit het probleem zijn. Meestal worden deze veroorzaak de slechte bekabeling, slecht aansluitpunt van KPN of het modem zelf. Dit is op te lossen door de bekabeling te vervangen en modem eens terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

CRC-fouten kunnen ook veroorzaakt worden door stroomnetwerkadapters die in de buurt aangesloten zijn. Daarover meer in stap 2. Het interne netwerk.

Glasvezel
Bij glasvezelverbinding zijn er 2 mogelijkheden:

  • Via NTU. Herstart deze een keer en vervang de kabel van de NTU naar de modem. Herstart daarna de modem ook nog eens.
  • Direct via de glasvezel aangesloten. Controleer of de bekabeling goed is aangesloten (geen knikken in de kabel of slecht connectie met het modem). Herstart de modem.

Stap 2: Het interne netwerk

Het interne netwerk kan ook voor haperingen zorgen. Er zijn 3 grote veroorzakers:

  • Stroomnetwerkadapters (Devolo, Homeplug). Deze apparaten kunnen zorgen voor 2 soorten storingen.
    • CRC-fouten op de DSL verbinding. Hoe je dit kunt herkennen zie je in stap 1. Dit is op te lossen door de stroomnetwerkadapters verder van de modem te verplaatsen. Soms kan een meter al een verschil maken. Slechte verbinding tussen stroomnetwerkadapters. Dit is vaak te herkennen aan rode lampjes op de stroomnetwerkadapters, maar de lampjes hoeven hiervoor niet rood te worden. Hiervoor kun je de stroomnetwerkadapters resetten en opnieuw koppelen (zie de handleiding van de apparaten) en eventueel dichter naar elkaar toe verplaatsen wanneer mogelijk.
    • Update waar mogelijk de stroomnetwerkadapters via de meegeleverde of te downloaden software.
  • Bekabeling, routers en switches. Zorg er daarom altijd voor dat je test met de televisieontvanger direct met een nieuwe UTP-kabel direct aangesloten op het modem test. Is het direct bekabeld aan het modem opgelost? Dan weet je dat je bekabeling of je eigen netwerkapparatuur het probleem is.
  • Andere apparaten in het netwerk. Andere apparaten in het netwerk kunnen vaak ook nog voor problemen zorgen. Denk hierbij aan een NAS of beveiligingsserver. Zorg er dus voor dat je bij het testen altijd de andere apparaten van het netwerk loskoppelt en het wifi op het modem uit zet.

Stap 3: Verbinding tussen televisieontvanger en televisie

Ook kan het haperen bij de televisieontvanger of de televisie zitten. Daarbij kun je de volgende stappen volgen:

  1. Herstart de televisie en de televisieontvanger.
  2. Sluit de televisieontvanger direct aan op de televisie via HDMI.
  3. Zet de televisieontvanger terug naar de fabrieksinstellingen
  4. Probeer waar mogelijk een andere HDMI-poort op de televisie
  5. Vervang de HDMI-kabel

S002 of S004 error op de televisieontvanger

Zoals te zien is op de pagina met foutcodes geven deze 2 foutcodes eigenlijk aan dat er geen verbinding met de servers mogelijk is die de televisieontvanger voorziet van data. Bij beide errors zul je het volgende moeten nagaan:

  • Zit de televisieontvanger direct bekabeld op het modem aangesloten. Zo niet, zorg daar dan voor.
    Een klein beetje uitleg: Er zijn switches die IGMP-snooping niet goed ondersteunen. Hierdoor komt het signaal niet aan bij de televisieontvanger.
  • Heb je een internetverbinding? Controleer of je wel gewoon kunt internetten. Kun je internetten? Mooi! Dan ligt het niet aan de internetverbinding. :)
  • Heeft de verbinding voldoende snelheid? Deze melding komt ook nog wel eens naar boven wanneer de verbinding niet voldoende snelheid haalt. Dit is eigenlijk alleen op DSL lijnen een probleem. Controleer in het overzicht van het modem welke snelheid de verbinding nu haalt. Ga hiervoor naar http://192.168.178.1 of http://fritz.box en kijk in de 'Overview' of 'Overzicht' achter het kopje 'DSL". Staat deze waarde boven de 25Mbit/s dan zou dit geen probleem mogen zijn.

Sommige zenders geven zwart beeld

In sommige gevallen kan het voorkomen dat bijvoorbeeld de eerste ca. 10 zenders zwart beeld geven en het overgrote deel van de overige zenders wel beeld geven.

Dit komt vaak door het ontbreken van het multicast signaal richting de televisieontvanger. Er zijn verschillende zaken die dit kunnen veroorzaken:

  • Een switch die geen IGMP-snooping ondersteunt. Haal deze tussen de FRITZ!Box en televisieontvanger weg en sluit de televisieontvanger direct bekabeld aan. Is de storing dan weg? Dan ondersteund je switch IGMP-snooping niet goed en zul je een andere switch moeten gaan aanschaffen. Een switch waar we goede ervaringen mee hebben is bijvoorbeeld de Netgear GS105Ev2, maar er zijn voldoende andere switches die ook goed werken.
  • Multicast verkeer komt niet door de modem/router heen. Bij het gebruik van een eigen modem is het nodig om deze correct in te stellen. Gebruik hiervoor de instellingen op deze pagina.
  • Andere apparaten in het netwerk kunnen ook zorgen voor problemen. Koppel deze van het netwerk af zodat je alleen de televisieontvanger op de modem aangesloten hebt. Zet bij voorkeur ook het draadloze netwerk op de modem uit.

Niet opgelost met deze pagina? Kijk dan eens op de community van Freedom om te zien of je het antwoord daar kunt vinden. De community leden helpen je graag verder en mogelijk kun je zelf ook andere Freedom klanten ondersteunen. :)

Wat daarbij helpt is als je de volgende informatie al bij de hand hebt:

  • Wat ervaar je precies?
  • Welke foutmeldingen krijg je in beeld te zien?
  • De tijdstippen. Daarbij is datum en tijd van belang.
  • Op welke zender.
  • Met welke manier van televisie kijken: Live televisie, opnames, begin gemist, televisie gemist, pauzeren, etc.

Ook AVM heeft een pagina gemaakt met tips & trucs. Mogelijk kan deze pagina je nog verder helpen.

Het antwoord nog niet gevonden? Neem dan contact met Freedom op.