Wil je meekijk-vrij internet?

Veelgestelde vragen

Hoe snel kan ik overstappen naar Freedom?

Vanaf 30 maart kun je via www.freedom.nl checken welke snelheden beschikbaar zijn op jouw locatie. Alleen Freedom Founding Members kunnen een internetverbinding bestellen. Het is tot 29 maart mogelijk om nog Founding Member te worden via de website. Let wel op het contract met je huidige provider.

De meeste internet service providers hanteren een jaarcontract bij de start van het abonnement. Na dat eerste jaar is je contract in de meeste gevallen maandelijks opzegbaar. Dit kan anders zijn als je bijvoorbeeld een extra korting hebt aangenomen of meegedaan hebt aan een actie waardoor je weer een jaarcontract hebt. Als je het zeker wilt weten kan je altijd even kijken in de Mijn omgeving van je huidige provider.

Kan ik betalen met creditcard?

Ja, dat kan. Bij het aanmelden van je lidmaatschap heb je in de lijst van de verschillende betaalmethodes ook de optie om met creditcard te betalen.

Ik ben klant bij een andere provider. Moet ik mijn abonnement daar nu opzeggen?

Nee, je kunt gewoon bij je huidige provider blijven zitten tot Freedom internetverbindingen kan leveren. Als je al langer dan een jaar bij je huidige provider zit kun je per maand opzeggen. Je kunt ook opzeggen als er binnen je eerste jaar bv een prijswijziging is geweest. Veel mensen denken dat ze binnen drie maanden na een prijsverhoging moeten opzeggen, omdat ze anders nog een jaar lang ‘vast’ zitten aan hun abonnement. Dat is dus niet zo. Als je langer dan één jaar klant bent, kun je elke maand opzeggen. Alleen als je een aparte overeenkomst bent aangegaan om een jaar lang klant te blijven, bijvoorbeeld omdat je net een nieuw modem hebt gekregen, dan ben je gebonden aan die overeenkomst. Maar dan kun je alsnog na dat jaar overstappen naar Freedom.

Als je geen verbinding wilt, kan je dan gewoon voor 50 euro per jaar lid zijn?

Jazeker, naast dat je lid bent, heb je dan ook recht op een Freedom e-mailadres of mail op eigen domein.

Kan ik ook lid worden met mijn bedrijf, in plaats van als particulier?

Jazeker, vul dan als voornaam je bedrijfsnaam in en bij achternaam de contactpersoon in het bestelformulier.

Gaan jullie ook mobiele telefonie aanbieden?

Dit staat op ons wensenlijstje! We begrijpen wel dat er vraag naar is, maar of en wanneer we dit kunnen gaan leveren kunnen we nu nog niet vertellen.

Waar is het opgehaalde geld voor bedoeld?

We hebben al ontzettend veel geregeld, maar we hebben natuurlijk wel geld nodig voor personeel, kantoorruimte en techniek. Voor de logistiek van het aanbieden van internetverbindingen ís de financiering al geregeld!

Als ik meedoe, krijg ik dan ook aandelen?

Nee, als je mee hebt gedaan aan de crowdfunding actie, heb je geld geleend aan Freedom Internet B.V. Omdat we nog een start-up organisatie zijn, is het nog lastig (certificaten op) aandelen uit te geven en daar ook een zinvolle waardering aan te geven. Het kan zijn dat we in de toekomst dit als nog doen en je eventueel de mogelijkheid bieden om je lening om te zetten in certificaten.

Welke garanties kan ik krijgen?

Als je mee hebt gedaan aan onze crowdfundingactie, heb je kunnen lezen dat we geen zekerheden hebben gesteld. Een investering in, of lening aan, een nieuw bedrijf is per definitie risicovol. We zijn maanden bezig geweest met het opzetten van de businesscase en het doorrekenen van alle cijfers, maar uiteindelijk is ons slagen natuurlijk afhankelijk van jou en anderen die lid willen worden van de nieuwe provider. 

Wat is het verschil tussen de crowdfundactie en Founding Member?

Als je hebt meegedaan aan de crowdfundactie, heb je geld geleend aan Freedom Internet B.V. Je krijgt er 3% rente voor terug. De lening loopt vijf jaar. Je bent dan nog niet automatisch een Founding Member.

Als Founding Member help je ons om zo snel mogelijk een volwaardig aanbod te doen van internet, telefonie en tv. We beginnen nu met een e-mailaanbod voor 50 euro per jaar. Als we vanaf 2020 internettoegang kunnen bieden, trekken we die 50 euro naar rato af van je abonnementskosten.

Is het 50 euro lidmaatschapsbedrag voor founding members een eenmalig bedrag?

De 50 euro is per jaar. Indien je dit lidmaatschap omzet naar een internet abonnement (wat enige tijd na de crowdfundactie zal kunnen), wordt de 50 euro pro rata gekort op het internet abonnement voor de resterende looptijd.

Wanneer is de launchparty in Paradiso?

Door de verregaande maatregelen rondom rondom het coronavirus COVID-19 is ook de freedom launch party op 29 maart in Paradiso uitgesteld.

Samen met Paradiso zoeken we naar een nieuwe datum. De crowdfunders die een toegangsbewijs hadden voor het feest op 29 maart, krijgen later in het jaar automatisch een nieuwe uitnodiging. Zodra er meer bekend wordt over de launch party, informeren we je via onze website en onze nieuwsbrief.

Kan ik mijn geld kwijtraken?

Ja, een investering in, of lening aan, een nieuw bedrijf is per definitie risicovol. We zijn maanden bezig geweest met het opzetten van de businesscase en het doorrekenen van alle cijfers, maar uiteindelijk is onze kans van slagen afhankelijk van het aantal mensen dat bereid is lid te worden van Freedom.

Wanneer kan ik een e-mailadres krijgen bij Freedom?

Nu! Door founding member te worden van Freedom. Je krijgt daar e-mail op eigen domeinnaam bij (of je kunt kiezen voor een @freedom.nl-adres).

Maar ik kan toch ook gewoon bij XS4ALL blijven en mijn XS4ALL mailadres houden?

Ja, je kunt er voor kiezen om bij XS4ALL te blijven en niet over te stappen naar Freedom. Maar wij verwachten dat KPN, niet dezelfde kwaliteit kan bieden als XS4ALL, zowel op technisch als ideologisch gebied. Die kwaliteit en die waarden en principes komen namelijk voort uit mensen, idealen en uit onafhankelijke techniek. Veel mensen hebben op xs4allmoetblijven.nl laten weten dat ze heel tevreden zijn over het maatwerk dat XS4ALL nu levert en er geen vertrouwen in hebben dat KPN dit ook kan en zal doen.

Raak ik mijn huidige e-mailadres kwijt?

Door Founding Member te worden bij Freedom krijgt u een @freedom.nl e-mail adres. Hiermee wordt uw oude e-mail adres niet opgezegd bij uw internet provider. Deze twee e-mail adressen kunnen naast elkaar bestaan.

Als u echter van een andere internet provider verhuist naar Freedom Internet, dan kunt u het e-mailadres van de oude provider niet meeverhuizen. Wellicht biedt uw provider een forward-service aan, waarmee u de mail automatisch kunt laten doorsturen naar uw nieuwe @freedom.nl adres.

Hoeveel mailboxen en aliassen krijg ik bij mijn domein?

Je krijgt als founding member één @freedom.nl mailbox met daarbij één @freedom.nl e-mailadres.

De @freedom.nl mailbox heeft een zogeheten catch-all functionaliteit. Dit betekend dat alle e-mail naar iets@gekozennaam.freedom.nl of gekozennaam+iets@freedom.nl allemaal in dezelfde mailbox binnen komen. Versturen doe je altijd vanuit gekozennaam@freedom.nl en werkt dus niet vanuit iets@gekozennaam.freedom.nl.

E-mail versturen vanuit een alias is ook mogelijk. Let er hierbij op dat een alias op 2 manieren geformuleerd kan zijn. Dit kan gekozennaam+iets@freedom.nl zijn (let op het '+' teken in dit alias) of iets@gekozennaam.freedom.nl.

Wil je toch meerdere e-mailadressen of mailboxen? Kies dan voor je eigen domein, deze functionaliteit zit inbegrepen bij het lidmaatschap voor onze founding members.

Bij een domeinnaam heb je toegang tot nog eens vier mailboxen. Op deze mailboxen heb je wel de toegang tot aliassen. Het aantal aliassen per mailbox is onbeperkt. Je kan dus zoveel iets@eigendomein.nl adressen aanmaken als nodig is. Deze komen allemaal uit op de desbetreffende mailbox. Ook is het mogelijk om aliassen vanuit je eigen domein binnen te laten komen op je @freedom.nl mailbox.

Ons advies is om je eigen domein aan te maken en deze te gebruiken. Zo kun je nooit meer worden gegijzeld door je provider. Je kunt je domeinnaam immers overal mee naar toe nemen.

Ik kom de naam Soverin tegen, wat is dat?

Wij werken samen met het bedrijf Soverin B.V. om een goede, betrouwbare, meekijkvrije e-mailoplossing snel te kunnen leveren. Dit Nederlandse bedrijf werkt al jaren aan deze betrouwbare mailoplossingen. Zie de privacyverklaring van Soverin.

Kan ik mijn eigen domeinnaam koppelen aan Freedom mail?

Ja, dat kan. Zodra je Founding Member wordt, kan je, op het dashboard van Freedom, je eigen domeinnaam koppelen aan je @freedom.nl e-mail adres.

Hoe zit het nu met die supercode?

De supercode gebruiken we niet. Wil je je wachtwoord resetten? Dan kun je dit doen doormiddel van de instructie op https://freedom.nl/support/nieuw-wachtwoord-aanmaken/

Tijdens de reset procedure krijg je op het gekoppelde mobiele nummer een sms met een verificatie code. Zorg er dus voor dat je hier toegang toe hebt.

Wat betaal ik straks voor internet via Freedom?

De prijzen van de Freedom internetverbindingen zijn sterk afhankelijk van de prijs die Freedom betaalt aan netwerkleveranciers. Omdat de inkooptarieven van netwerkproviders onderling sterk verschillen, hanteert Freedom Internet transparante tarieven voor haar internetverbindingen. 
 
We vragen een eerlijke prijs voor de internetdiensten die we over de verbindingen leveren. We doen geen concessies aan onze kwaliteit en service.  We zijn vastbesloten een bedrijf te bouwen dat voldoende winst maakt om te kunnen investeren in nieuwe diensten, eigen hardware en personeel. Daarnaast willen we ons sterk kunnen maken voor maatschappelijk relevante onderwerpen die met online privacy en security te maken hebben. 
  
Hieronder staan de tarieven van onze internetverbindingen. Informatie over aanvullende diensten, waaronder televisie- en telefonie, volgt snel via www.freedom.nl en in komende nieuwsbrieven.    

  • Eur 49,- pmnd 1000 mbit/s Glasvezel (= 1 Gigabit/s); Regionaal beschikbaar (via verschillende netwerken)
  • Eur 59,- pmnd 100 Mbit/s glasvezel; Landelijk beschikbaar via KPN-netwerk
  • Eur 65,- pmnd 200 Mbit/s glasvezel; Landelijk beschikbaar via KPN-netwerk
  • Eur 79,- pmnd  500 Mbit/s glasvezel; Landelijk beschikbaar via KPN-netwerk
  • Eur 47,- pmnd DSL; Landelijk beschikbaar via KPN-netwerk
  • Eur 12,- pmnd toeslag voor bestaande DSL-pairbonding; Landelijk beschikbaar via KPN-netwerk

Gaan jullie goedkoop internet aanbieden?

Freedom is een internetprovider die allereerst een kwalitatief goede dienst wil leveren. Dat is allereerst een stabiele internetverbinding. Aangevuld met diensten die voldoen aan onze standaard van kwaliteit, privacy en security. Daarnaast zijn we sterk maatschappelijk georiënteerd: we vechten voor een vrij, open en toegankelijk internet voor iedereen. Daarvoor hebben we deskundig en supergemotiveerd personeel in loondienst om u te woord te staan.  

Het is onze intentie om voldoende winst te maken om blijvend te investeren in nieuwe slimme diensten die jouw internetbeleving continu beter maken. Wij vragen daarvoor een eerlijk tarief, We hebben geen acties om klanten naar binnen te lokken, maar pamperen onze eigen klanten. Dat lukt niet als we onze diensten tegen dumpprijzen aanbieden. Freedom is here to stay, met de leden die bewust voor ons kiezen. Mensen die bereid zijn te betalen voor kwaliteit, security en privacy.

Help, ik wil mijn internet, tv- en telefonieverbindingen niet kwijt!

Dat hoeft ook niet. Freedom wil dezelfde toegang en diensten bieden die je nu al kent, via dezelfde techniek. Achter de schermen zijn we bezig contracten te sluiten met meerdere aanbieders om dat mogelijk te maken. Zodra we meer weten, maken we dat bekend via de nieuwsbrief en via onze pagina ‘Nieuws‘.

Kan ik straks via Freedom overstappen van xDSL van KPN naar glasvezel van KPN?

Ja, als KPN bij jou in de buurt glasvezel aanbiedt of gaat aanbieden, wil Freedom heel graag internet over glasvezel van KPN aanbieden. Zodra we daar meer over weten, maken we dat bekend via de nieuwsbrief en via onze pagina ‘Nieuws‘.

Wanneer kan ik een internetverbinding krijgen van Freedom?

Vanaf 30 maart kun je via www.freedom.nl checken welke snelheden beschikbaar zijn op jouw locatie. Alleen Freedom Founding Members kunnen een internetverbinding bestellen. Het is tot 29 maart mogelijk om nog Founding Member te worden via de website

Gaat Freedom ook kabelinternet leveren?

We beginnen met DSL en glasvezel. Daarna zouden we onze diensten ook graag via de kabel aanbieden. We volgen de rechtszaak tegen Ziggo/UPC met belangstelling.

Leveren jullie ook zakelijke internetdiensten?

Ja, Freedom Internet levert verbinding voor de kleinzakelijk markt. Later zullen wij ons dienstenpakket voor de zakelijke markt uitbreiden.

Welk modem gaan jullie leveren?

Zoals het er nu naar uitziet gaan we de FRITZ!Box leveren. Uiteraard mag je ook je eigen hardware gebruiken.

Krijg ik een vast IP adres?

Freedom levert straks al haar internetverbindingen standaard inclusief een vast IPv4-adres. Iedereen krijgt ook een native IPv6-verbinding; dual stack wordt bij freedom de standaard.

Gaan jullie meteen internet, televisie én telefonie aanbieden?

Informatie over aanvullende diensten, waaronder televisie- en telefonie, volgt snel via www.freedom.nl en in komende nieuwsbrieven.    

Wat gebeurt er met mijn €50 als ik binnenkort ook een verbinding krijg en daarvoor ook weer moet betalen?

De €50 die je nu betaalt, geeft een e-mail abonnement voor 1 jaar. Zodra je een internet verbinding via Freedom Internet activeert, verrekenen we het resterende deel van de €50 met je nieuwe abonnement.

Gaan jullie ook pairbonding aanbieden?

Pairbonding kunnen we straks tegen een meerprijs van 12,- euro per maand leveren. Een nieuwe aanvraag van pairbonding vergt veel begeleiding van onze (nog) kleine helpdesk. Maar we willen eerst zo veel mogelijk Founding Members aansluiten. Daarom zetten we in het begin alleen al bestaande DSL-verbindingen met pairbonding over naar Freedom. Aanvragen voor nieuwe pairbonding aansluitingen (dus een hardware wijziging van de situatie op dat adres) zullen -helaas- moeten wachten tot de Founding Members zijn aangesloten.