Naar de inhoud Naar het menu

Freedom bestaat 2 jaar!

Kijk hier het filmpje van de ledenavond terug

nieuws/211110-freedom-2-jaar.png

Gisteren organiseerde Freedom voor het eerst een ledenavond. Heb je het gemist? Geen zorgen! Je kunt het terugkijken via onderstaande link.

Bekijk de hele film van de ledenavond en het filmpje van Anco n.a.v. ons tweejarig bestaan hieronder: 
 



Wil je liever een korte samenvatting? Lees dan hier verder.

Freedom is een social enterprise, het is een organisatie die (zeker sinds de crowdfunding van afgelopen juni) echt van de community is. Een ledenavond is daarom erg belangrijk, niet alleen om iedereen mee te nemen in de afgelopen tijd, maar ook om samen vooruit te blikken. Daarnaast waren er ook diverse mogelijkheden tot het stellen van vragen. En kon het publiek in het Veur Theater zich naderhand onder het genot van een borrel, mengen onder diverse medewerkers van Freedom.

De avond wordt afgetrapt door Gerdien Dalmulder. Gerdien is toezichthouder van Stichting Appeltaart. Deze stichting is aandeelhouder van Freedom en bewaakt de naleving van de waarden van het bedrijf. Na een korte introductie en welkomstwoord, stelt zij de presentator van de avond voor. Anco Scholte ter Horst is oprichter, eerste medewerker en tevens directeur van Freedom. Hij vertelt wat meer over de afgelopen 2 jaar, waarin hij de kijkers meeneemt in het ontstaan van Freedom. Hoe was het nu om een nieuwe provider op te richten in deze zeer competitieve providermarkt? Enorme wilskracht, vele (nachtelijke) sessies, een enorme achterban en de juiste samenstelling van gedreven vrijwilligers bleken de perfecte combinatie te zijn om de strijd aan te kunnen gaan met de concurrentie. De missie was heel duidelijk, maar vervolgens was het zaak om ervoor te zorgen dat er goede en betrouwbare diensten konden worden geleverd. Anco laat zien hoe Freedom groeide van internet, naar internet-TV, naar internet-TV-bellen en nog vele andere diensten.

In het tweede deel van zijn presentatie zoekt hij de interactie met het publiek en stelt hij hen de vraag: wat kan er anders/beter? Door middel van een online tool kon zowel de kijker thuis als in het publiek direct een antwoord geven die live op het scherm verschijnt. Benieuwd? Bekijk hier het filmpje van de ledenavond.

Onze privacy officer Bibi pakt vervolgens het stokje over en interviewt prof. dr. Bart Jacobs. Onlangs won hij de ‘Stevinpremie’. Een eervolle onderscheiding die je ook wel de Nobelprijs van Nederland zou kunnen noemen. Naast alle eren die de prijs de winnaar toekent, wordt er ook een som geld geschonken, namelijk 2,5 miljoen euro. Bart legt uit aan Bibi dat hij de afgelopen jaren vooral veel aan de digitale identiteit heeft gewerkt. Het systeem heet IRMA (I Reveal My Attributes) en zorgt er eigenlijk voor dat je privacy vriendelijk kunt inloggen op bijvoorbeeld een site waar je jouw verzekeringsgegevens of een dossier met medische gegevens kunt inzien. IRMA is nu up en running en wordt verder uitgerold. Een volgend project waaraan Bart gaat werken en zijn ‘gewonnen’ geld dus goed voor kan gebruiken, zijn sociale netwerken. “Het is een vervolgproject, IRMA goes social”, legt Bart uit. “Er is bovendien veel behoefte aan”, merkt hij op. “Er wordt te weinig gedaan aan verankering van publieke waarden in de digitale wereld. Politici laten dat totaal liggen, misschien moeten wij dat daarom als ‘Civil Society’ dan maar gaan organiseren”. Het publiek in het Veur Theater juicht zijn conclusie toe.

De eerste programmeur is inmiddels van start gegaan. Ze hebben ook al een naam gekozen, namelijk ‘Pubhubs’. De ‘hubs’ zijn een soort netwerken waarin je als deelnemer in kunt functioneren. Het lijkt meer op Signal of WhatsApp dan Facebook. Je kunt in allerlei netwerken meedoen. Zo’n netwerk kan bijvoorbeeld een klas zijn van school of een straat. “Het idee hierbij is dat die netwerken zelf aanvullende eisen mogen stellen, met name identiteitseisen aan wie hieraan mee mogen doen”, drie keer raden wie dat dan gaat controleren vraagt Bart aan Bibi. “IRMA!” is haar antwoord.  

Anco breekt weer in, nadat hij zelf ook nog een vraag heeft gesteld aan Bart. Hij komt nog even terug op alle informatie die eerder is ingevuld via de online tool. Daarna neemt hij het publiek nog even kort mee in ‘What’s cooking’ oftewel: waar is Freedom op dit moment hard mee bezig? Hij sluit af met nog wat beeldmateriaal uit de branding campagne die op dit moment in Nederland loopt. Heb jij een van onze uitingen al gespot op de radio, online of langs de snelweg?

Tot slot stelt Suzanne nog een aantal vragen uit het online publiek aan Anco. Suzanne is content marketeer van Freedom en heeft tijdens de ledenavond samen met Maks, Joshua en Twan vragen beantwoord op de chat.

En dan is het tijd voor een borrel in de foyer van het Veur Theater. Het was een geslaagde avond!