Naar de inhoud Naar het menu

Het digitale onderwijs, dat moet en kan anders!

nieuws/220517-manifest-cedo.png

Kinderen krijgen tegenwoordig in het onderwijs al van jongs af aan een online account van een Amerikaans Big Tech bedrijf. Dankzij dit account kunnen gegevens worden verzameld, kan er een profiel worden opgebouwd en kan deze informatie worden doorverkocht. Je bent zodoende gemakkelijk in 'een hokje' te stoppen en ontvangt al jong en onwetend (vooral) informatie die volgens de Big Tech bedrijven relevant voor je is. De tijd van het ontdekken is voorbij... de grote bedrijven weten al eerder wie je bent dan jijzelf!

tekst gaat verder onder de video

Dat moet en kan anders! De digitale kant van het onderwijs staat er slecht voor. De digitale veiligheid en soevereiniteit komen steeds meer onder druk te staan. De privacy moet beschermd worden. Dat geldt overigens niet alleen voor kinderen, maar ook voor leerlingen, studenten, ouders en medewerkers.

Vandaar dat verschillende ouders, it'ers, docenten en privacy-voorvechters, waaronder Freedom, de handen ineen hebben geslagen. Er is een manifest opgesteld die vraagt om verbetering op meerdere fronten. Van beterde privacybescherming tot inzicht in de verwerking van gegevens. Maar ook meer ethische systemen tot het leren van vaardigheden in plaats van specifieke producten. De Coalitie Eerlijk Digitaal Onderwijs (CEDO) verzoekt een alternatief ontwerp van digitale leeromgevingen, waarin publieke waarden en autonomie voor het individue wèl worden gewaarborgd. 

Ben je het eens met deze standpunten? Teken dan de petitie op https://eerlijkdigitaalonderwijs.petities.nl