Nieuwsbrief ontvangen?
De nieuwsbrief van Freedom verschijnt onregelmatig. Hij bevat nieuws over onze internetdiensten en andere initiatieven.
Meld je nu aan
De winnaars van de KHMW Scriptieprijs Responsible Internet 2024 zijn bekend. Deze prijs, die mogelijk gemaakt wordt door Freedom Internet, SIDN fonds en MijnDomein, in samenwerking met de Koninklijke Academie voor Wetenschappen, wordt jaarlijks uitgereikt aan (voormalige) masterstudenten die onderzoek doen naar een internet waar veiligheid, privacy en toegankelijkheid centraal staan.
Dit jaar vielen twee masterstudenten in de prijzen: Mirjam Ruiter van de Rijksuniversiteit Groningen en Kimberley Frings van de Radboud Universiteit. Hun onderzoek brengt vragen aan het licht zoals hoe bedrijven omgaan met onze persoonlijke gegevens en hoe we reclame van influencers eerlijk kunnen houden.
Verantwoord internet
Het internet is al lang niet meer alleen een instrument dat onderzoekers inzetten om informatie uit te wisselen. Het is een fundamenteel onderdeel geworden van ons leven en moet daarom op een verantwoorde manier worden ontwikkeld en ingezet. Maar wat een “verantwoordelijk internet” precies inhoudt, is minder eenvoudig vast te stellen. Een verantwoord internet is in ieder geval een internet dat veilig en voor iedereen toegankelijk is, met respect voor mensenrechten en publieke waarden. Daarnaast moet de technische infrastructuur van het internet veilig en betrouwbaar zijn.
Over de KHMW Scriptieprijs
De KHMW Scriptieprijzen Responsible Internet hebben tot doel onderzoek van (voormalige) masterstudenten dat op wetenschappelijke, innovatieve en heldere wijze aan deze thematiek bijdraagt, in het zonnetje te zetten middels een eerste prijs (ter waarde van €3000) en tweede prijs (ter waarde van €1000). In de jury zaten prof. dr. Bart Jacobs van Radboud Universiteit, prof. dr. Esther Keymolen van Tilburg University en prof. dr. Claes de Vreese van Universiteit van Amsterdam.
Winnende scripties
Mirjam Ruiter won de eerste prijs van €3000 voor haar onderzoek naar de regels voor influencers die reclame maken op sociale media, waarbij ze de verschillen in regelgeving tussen landen en het belang van duidelijke regels benadrukt. De jury prees haar heldere schrijfstijl en aanbevelingen, en adviseert om regels voor influencers internationaal beter af te stemmen om verwarring tussen lidstaten als het gaat om reclame-vermeldingen te voorkomen.
Kimberley Frings won de tweede prijs van €1000 voor haar onderzoek naar het, zonder toestemming delen van persoonlijke gegevens door online apotheken in Europa. Ze ontdekte dat gevoelige gezondheidsinformatie via cookies wordt gedeeld met derde partijen zoals Google en Facebook, wat grote gevolgen kan hebben voor de privacy van gebruikers.
Felicitaties aan de winnaars Kimberley Frings en Mirjam Ruiter! Hun werk is een inspirerend voorbeeld van de waarde van gedegen onderzoek voor een beter internet.