Naar de inhoud Naar het menu

Testimonial Wim

klant van Freedom

nieuws/220223-wim.png

Onlangs stelden we op onze Community de vraag of er mensen bereid waren een aantal vragen te beantwoorden over Freedom en de overstap. Bij Freedom vinden we het belangrijk dat hier een duidelijk en transparant beeld van is. Natuurlijk helpen wij graag en geven we tips, maar de ervaring van klanten zelf geeft wat ons betreft een nog beter beeld.

We ontvingen diverse reacties en delen vandaag de reactie van Wim met jullie. Wil je de andere verhalen teruglezen? Klik hier voor het verhaal van Hindrik en hier voor het verhaal van Kevin.
 

Naam: Wim
 

1. Waarom ben je klant bij Freedom?
Wij zijn heel erg gesteld op onze privacy. Jeuk krijg ik van al die bedrijfjes die iets ogenschijnlijk "gratis" aanbieden, maar ondertussen alle gegevens over jou verkopen. Vaak zonder dat je dat zelf weet. Daarnaast houden we van bevlogen mensen, die hun kennis en kunde ergens enthousiast voor inzetten, liefst in teamverband.

Vroeger kon je bij onze vorige provider de meest gekke vragen stellen. Die werden meer als uitdaging gezien dan als afwijking van het normale script. "Dat zit niet in uw contract", heb ik nooit gehoord. Langzaam begon duidelijk te worden, dat dit in de toekomst rap zou gaan verdwijnen.

De gloednieuwe provider Freedom is op een bijzondere manier opgebouwd. Die garandeert dat de boel niet zomaar "om geld" kan worden verkocht. Stichting Appeltaart en Bits-Of-Freedom houden dat wel tegen. Daarnaast moet je wel durven: in deze tijd een nieuwe provider beginnen, die privacy en technische perfectie als bouwstenen heeft en niet alles verkwanselen voor een spotprijsje, zodat je snel veel volk binnen harkt. Bij de nieuweling móeten dus wel bevlogen mensen werken.
 

2. Hoe ging het overstappen naar Freedom?
Omdat wij bij de oude provider ons bedradingscontract hadden aangepast, konden we pas later over naar Freedom-internet. Een week ná dat jaar was het zover. Op de overstap-dag ging alles vlot, behalve: onze telefoon. Die reageerde niet meer. De aanwijzingen op de Freedom-website had ik niet goed gelezen. Nadat de Helpdesk mij aanwees waar het zat, kregen wij onze telefoon vlot aan de praat. Vlak na mijn foutje is zelfs die website nog duidelijker gemaakt.

Omdat wij nauwelijks TV kijken, hebben we dat deel niet in ons abonnement genomen. Er zijn maar weinig aanbieders van TV-diensten. Ik weet dat Freedom op dit vlak zaken doet met Canal Digitaal. Technisch mag CD nog wat beter z'n best doen.
 

3. Hoe heb je het omzetten van je e-mail/online accounts aangepakt?
Een paar dagen na de start van Freedom internet werden wij overtuigd Founding Member.
Even later wisten wij ons Freedom-e-mailadres al. Wij begonnen met de overstap.

Van nul af aan ontwierpen wij de aliassen, die wij wilden gaan gebruiken. De hoofd-mailbox gebruiken wij alleen voor "systeembeheer"-zaken met Freedom. Verder kreeg iedereen in huis een eigen mailbox, met eigen mail-aliassen.

Vervolgens maakten we een import-alias aan op onze Freedom-mailboxen. Alle inkomende mail van de oude provider werd meteen doorgeslingerd naar de juiste Freedom-alias. Dat is in te stellen met een filter-regel bij de oude provider. Wij ontvangen dus nu alles (ook) in onze juiste Freedom-mailbox. Sommige mailtjes gaan zelfs naar 2 import-aliassen, omdat die voor 2 personen zijn bedoeld. Daarnaast importeerden wij de inhoud van oude mailboxen naar de nieuwe bij Freedom. Toen dat klaar was, kon de oude mailbox worden geschoond. Daar hoeven we eigenlijk niet meer in te kijken.

Vanaf dit moment zijn wij al onze contacten gaan mailen vanuit de nieuwe Freedom-mailbox met de juiste alias. Bij de meesten deden wij dit met een hele persoonlijke e-mail voor alleen die persoon. Dat valt meer op dan een standaard-mail met iedereen in de bcc. In elk bericht, ook buiten de mail, maakten we duidelijk dat wij "zijn overgestapt" en dat het oude e-mailadres zou gaan verdwijnen.

De personen die na onze berichtgeven nog steeds het oude e-mailadres gebruikten, stuurden wij een reply (vanaf Freedom) met de opmerking dat we in contact kunnen blijven als ze ons nieuwe Freedom-e-mailadres zouden gaan gebruiken. Ook stuurden we ze het vriendelijke verzoek om de contactenlijst nu meteen aan te passen. Dit werkt opvallend goed. Het is ons maar twee keer gebeurd dat iemand ons oude adres bleef gebruiken.

Op elke site waar je met je e-mailadres inlogt, voegden we eerst het juiste Freedom-alias toe als alternatief e-mailadres. Na enkele dagen maakten we van die Freedom-alias ons primaire-e-mailadres. Het oude adres verwijderden we na weer een paar dagen.

In tekst lijkt het een heel verhaal, maar in werkelijkheid gaat het best vlot. En al onze mail is nu in vertrouwde handen van Freedom.
 

4. Heb je nog iets toe te voegen?
Als belangrijke extra zie ik de Freedom Community: een forum waar welwillende Freedom-klanten (en medewerkers) elkaar verder helpen en uitdagen met vreemde vragen. Daar bespreken we ook dingen die je bedrijfsmatig niet zomaar bij Freedom kunt neerleggen. Verreweg de meesten daar letten erop dat de onderlinge sfeer goed blijft, vooral als je het onderling niet eens bent. Daar vertoef ik dus graag.

Als je van privacy houdt, dan zet jij je graag in om zoveel mogelijk mensen weg te houden van de data-graaiers. Daarnaast waardeer ik de tomeloze inzet van de mensen, die deze nieuwe provider zo vlot van de grond wisten te krijgen. Dat Freedom nog lang niet "af" is, dat is logisch. En waarschijnlijk bereiken ze dat punt nooit: er is altijd nog wat uit te breiden, te veranderen ... Maar ik voel mij -ongevraagd- een ambassadeur voor Freedom. En dat voelt goed! Dat kan ik niet verbergen.