Naar de inhoud Naar het menu

Update over TV

nieuws/210602-tv-update.jpg

Het is tijd om uitgebreid terug te komen op televisie. Want het is natuurlijk fantastisch om te zien dat Freedom als "Beste Alles-in-1 Provider" uit de test van de Consumentenbond is gekomen, maar televisie blijft met een schamele 5,9 wel achter bij de concurrentie. Dit i.c.m. de eerdere reacties die wij ontvingen, vinden we bij Freedom uiteraard zorgelijk. We willen jullie daarom graag bij deze toelichting geven. Open en transparante communicatie is immers heel belangrijk voor ons.

De televisiedienst van Canal Digitaal ondervindt problemen, met name wanneer je niet 'live' kijkt oftewel terugkijkt, opnames bekijkt, on demand content bekijkt of kiest voor begin gemist.

De problemen die hierbij kunnen voorkomen zijn:

  • Haperingen in beeld en geluid;
  • Slechte beeldkwaliteit;
  • Vastlopen van de App en/of TV-ontvanger;
  • Onjuiste begin- en eindtijden;
  • Sneeuw (bij sommige Sony TV’s).

De televisie ervaring voldoet zodoende niet aan de verwachtingen die Freedom stelt aan een televisiedienst. We hebben om die reden dan ook de huidige problemen opgevoerd als storing. Je vindt deze terug op onze storingspagina.

Wat gebeurt er achter de schermen?

Het verbeteren van televisie via Freedom is één van onze hoofdprioriteiten, we zullen het linksom of rechtsom bewerkstelligen. De technici van Canal Digitaal, Streamgroup en Freedom werken al enige tijd hard aan verbeteringen van de diensten van Canal Digitaal. Dit begint langzaam z’n vruchten af te werpen, zo zijn er al een aantal verbeteringen doorgevoerd:

  • Bij alle zenders die je kunt opnemen is het nu mogelijk om door te spoelen, ook tijdens de reclames;
  • Verbeteringen voor het soepeler afspelen van opnamen, on demand content, TV gemist en een aantal live kanalen;
  • Verbeteringen voor het soepeler pauzeren en gebruiken van 'begin gemist';
  • Oplossen van het sneeuwprobleem bij Sony TV’s;
  • De start- en stoptijden van RTL4 zijn verbeterd;
  • Diverse bug fixes.

Wat komt eraan?

1. Start- stoptijden:
De huidige start- en stoptijden van programma’s worden direct overgenomen vanuit de informatie verstrekt door de zender. De tijden kloppen namelijk vaak niet, vooral bij de commerciële zenders. Om accurate start- en stoptijden te kunnen weergeven wordt daarom vanaf binnenkort elk programma gecontroleerd en rechtgezet. Met name bij de commerciële zenders waar je niet mag doorspoelen is dit erg belangrijk en storend als het niet goed staat. Deze verbetering wordt per zender doorgevoerd:

Net 5 & SBS 6: 1ste week juni
Veronica: data volgen

2. Spoelen van content bij 'TV gemist' en 'on demand':
Het wel of niet kunnen doorspoelen verschilt per zender vanwege restricties opgelegd door de zenders/omroepen. Bij 'on demand content' en 'TV gemist' bij de commerciële zenders kun je nog niet spoelen, omdat hier nog geen onderscheid is gemaakt tussen reclames en programma's. De gesprekken met de commerciële zenders lopen, we kunnen daar alvast het volgende over mededelen:

  • Bij de Talpa-zender kunnen we dit jaar verwachten dat de content kan worden doorgespoeld.
  • Met de RTL-zenders lopen de gesprekken nog.

Voor opnames gelden de restricties niet, omdat die worden gezien als 'privé opname'. Opnames kan je dus gewoon doorspoelen.

3. Opnemen Vlaamse zenders, BBC first en BBC Entertainment:
Dit is al een tijd terug beloofd door Canal Digitaal, maar werd door tegenvallers in de planning een paar keer naar achteren geschoven. De opnamenfuncties worden half juni toegevoegd.

We werken er hard aan om de beleving van televisie via Freedom te verbeteren en hopen jullie met dit bericht daar iets meer inzicht te hebben gegeven. Uiteraard houden we jullie op de hoogte en heeft het, zoals eerder aangegeven is het één van onze hoofdprioriteiten.