Naar de inhoud Naar het menu

E-mail oude provider vervalt, wat moet je doen?

Wanneer je overstapt van bijv. XS4ALL naar Freedom Internet, dan vervalt het mailadres dat je al die tijd hebt gebruikt (bijv. naam@XS4ALL.nl). Maar je logt hier waarschijnlijk mee in op verschillende sites, je ontvangt nieuwsbrieven op dit mailadres en al je vrienden/familie sturen je naar dit adres mailtjes. Om te zorgen dat je deze mails ontvang op je mailadres van @freedom, doorloop je een paar stappen. We leggen ze hier voor je uit. 

Stap 1

Zorg ervoor dat je Freedom mail hebt en deze gaat gebruiken. Verstuur vanaf nu alleen nog maar mail via Freedom mail

Je kunt ook je nieuwe mailadres instellen in het programma waarmee je mails verstuurd, bijv. Windows Mail, Thunderbird, Mac mail, Outlook voor Windows. Klik hier voor nog wat andere programma's. 

Stap 2 - Persoonlijke contacten informeren

Stuur je persoonlijke contacten vanuit Freedom mail een bericht dat je een nieuw e-mailadres hebt. Zet eventueel het nieuwe mailadres in je handtekening. 

Voorbeeld mailtje:
----
Onderwerp: dit is mijn nieuwe e-mailadres

Beste >naam<,

Vanaf heden heb ik een nieuw e-mailadres, namelijk naam@freedom.nl. Dat betekent dat ik m’n oude e-mailadres (naam@xs4all.nl) niet langer gebruik.

Met vriendelijke groet,

>naam<
>jouw Freedom mailadres<
----

Stap 3 - Accounts

Neem rustig de tijd voor deze stap.

Vanaf nu ga je overal waar je inlogt, je contact e-mailadres aanpassen (bijv. bij bol.com, de Belastingdienst, Hema.nl etc.). Ga niet direct alles af, pas het aan als je er toch bent en hou hier een lijstje van bij.

Ga hiermee door totdat je geen mails van je online accounts meer krijgt op je @xs4all e-mailadres. 

Bij de meeste online accounts kun je je contact e-mailadres aanpassen en hoef je je inlognaam niet aan te passen. Je kunt hier dan je @xs4all inlog (gebruikersnaam) houden indien gewenst. Het belangrijkste is natuurlijk dat je de mails ontvangt op je @freedom adres.

Stap 4 - Nieuwsbrieven

Het kan zijn dat je nog steeds nieuwsbrieven ontvangt op je @xs4all mail. Vaak zijn nieuwsbrieven niet gekoppeld aan je account. Het makkelijkste is dan om je uit te schrijven op je @xs4all e-mailadres  (link moet verplicht ergens onderin deze nieuwsbrieven staan) en je opnieuw aan te melden voor de desbetreffende nieuwsbrief met je @freedom e-mailadres. 

Stap 5 - Internet bestellen

Je hebt nu alle stappen doorlopen. Je bent er nu helemaal klaar voor om een Freedom Internet abonnement te bestellen. Bovendien kun je nu gemakkelijk overstappen met de Freedom overstapservice, geef tijdens je bestelling aan dat je hier gebruik van wilt maken en wij zeggen de internetdiensten bij je huidige provider voor je op. 

Stap 6 - Oude mail opruimen

Nadat je de vorige stappen hebt uitgevoerd, komt er als het goed is geen mail meer binnen op je @xs4all e-mailadres. In de 'Mijn omgeving' van XS4ALL kun je nu een 'forward' instellen, zodat XS4ALL je e-mail doorstuurt naar je @freedom e-mailadres. Komt er dan toch nog een mailtje op je oude adres binnen, dan wordt deze nog minimaal 6 maanden doorgestuurd naar je nieuwe mail. 

Stap 7 - Mailtjes oude e-mail overzetten naar nieuwe e-mail

Indien je alle bewaarde mailtjes op je oude @xs4all mailadres wilt bewaren, dan kun je deze in je Freedom mail importeren