Naar de inhoud Naar het menu

De e-mail van mijn vorige provider vervalt, wat nu?

Wanneer je overstapt van bijv. XS4ALL naar Freedom Internet, dan vervalt het mailadres dat je al die tijd hebt gebruikt (bijv. naam@XS4ALL.nl). Maar je logt hier waarschijnlijk mee in op verschillende sites, je ontvangt nieuwsbrieven op dit mailadres en al je vrienden/familie sturen je naar dit adres mailtjes. Om te zorgen dat je deze mails voortaan ontvangt op je nieuw e-mailadres, doorloop je een paar stappen. We leggen ze hier voor je uit.

Stap 1

Zorg ervoor dat je Freedom Mail hebt en deze gaat gebruiken. Je krijgt Freedom mail bij je nieuwe internetabonnement, maar je kunt er ook voor kiezen eerst los Freedom Mail aan te schaffen. Stap je dan later alsnog over naar het internet, dan koppel je dat adres aan je nieuwe internetverbinding. Dit geeft je wat meer tijd om rustig alles over te zetten en iedereen te informeren.

Stap 2

Verstuur vanaf nu alleen nog maar mail via Freedom mail. Je kunt dit doen via de webmail of via een programma Windows Mail, Thunderbird, Mac mail, Outlook voor Windows

Bekijk deze pagina voor meer informatie over het instellen van e-mail op PC of laptop en deze pagina voor instellen van e-mail op mobiel.

Stap 3

Persoonlijke contacten informeren: Stuur je persoonlijke contacten vanuit Freedom mail een bericht dat je een nieuw e-mailadres hebt. Zet eventueel het nieuwe mailadres in je handtekening.

Voorbeeld mailtje:
----
Onderwerp: dit is mijn nieuwe e-mailadres

Beste >naam<,

Vanaf heden heb ik een nieuw e-mailadres, namelijk naam@freedom.nl. Dat betekent dat ik m’n oude e-mailadres (naam@xs4all.nl) niet langer gebruik.

Met vriendelijke groet,

>naam<
>jouw Freedom mailadres<
----

Stap 4

Accounts: Neem rustig de tijd voor deze stap.

Vanaf nu ga je overal waar je inlogt, je contact e-mailadres aanpassen (bijv. bij bol.com, de Belastingdienst, Hema.nl etc.). Ga niet direct alles af, pas het aan als je er toch bent en hou hier een lijstje van bij.

Ga hiermee door totdat je geen mails van je online accounts meer krijgt op je @xs4all e-mailadres.

Bij de meeste online accounts kun je je contact e-mailadres aanpassen en hoef je je inlognaam niet aan te passen. Je kunt hier dan je @xs4all inlog (gebruikersnaam) houden indien gewenst. Het belangrijkste is natuurlijk dat je de mails ontvangt op je @freedom adres.

Stap 5

Nieuwsbrieven: Het kan zijn dat je nog steeds nieuwsbrieven ontvangt op je @xs4all mail. Vaak zijn nieuwsbrieven niet gekoppeld aan je account. Het makkelijkste is dan om je uit te schrijven op je @xs4all e-mailadres (link moet verplicht ergens onder in deze nieuwsbrieven staan) en je opnieuw aan te melden voor de desbetreffende nieuwsbrief met je @freedom e-mailadres.

Stap 6

Oude mail opruimen: Nadat je de vorige stappen hebt uitgevoerd, komt er als het goed is geen mail meer binnen op je @xs4all e-mailadres. In de 'Mijn omgeving' van XS4ALL kun je nu een 'forward' instellen, zodat XS4ALL je e-mail doorstuurt naar je @freedom e-mailadres. Komt er dan toch nog een mailtje op je oude adres binnen, dan wordt deze doorgestuurd naar je nieuwe mail.

Stap 7

Mailtjes oude e-mail overzetten naar nieuwe e-mail. Indien je alle bewaarde mailtjes op je oude @xs4all mailadres wilt bewaren, dan kun je deze in je Freedom mail importeren. ​

Vond je deze helpdesk-pagina nuttig?

Let op: we kunnen niet reageren op het bericht dat je hier achterlaat. Heb je een vraag of ontvang je graag een reactie? Stuur dan een mailtje naar helpdesk@freedomnet.nl.