Naar de inhoud Naar het menu

Nieuwsbrief 49

Wijziging Algemene Voorwaarden
Wanneer we een aanpassing doen in de algemene voorwaarden dan zullen we dat altijd melden. Bij deze willen we jullie daarom graag informeren over de aangepaste algemene voorwaarden. We hebben de volgende nieuwe paragraaf toegevoegd i.v.m. tech change:

16.7 Wissel je van techniek maar blijf je op hetzelfde adres? Dit heet een 'tech change'. Je gaat in dit geval opnieuw een jaarabonnement aan. Na een jaar (12 maanden) wordt het abonnement verlengd voor onbepaalde tijd en kun je maandelijks opzeggen. 

Bekijk de algemene voorwaarden of bekijk het overzicht van eerdere wijzigingen.


Kun je je wachtwoorden veilig bewaren?
Vorige week kwam het bericht naar buiten dat wachtwoordmanager LastPass was gehackt. Bij de hack zijn gelukkig geen wachtwoorden of gegevens gelekt. Toch geeft het je stof tot nadenken, "hoe kun je je wachtwoorden nu veilig bewaren?". Een aantal van onze Freedom collega's raakten daarover in gesprek met elkaar en de conclusie die hieruit voortkwam willen we jullie niet onthouden! Je leest erover in het artikel op onze website. 


Televisie wijzigingen en update enquête
Wijzigingen per 1 oktober

  • Canal Digitaal verandert per 1 oktober het zenderaanbod om de prijzen voor de abonnementen betaalbaar te houden. De drie themakanalen RTL Lounge, RTL Crime en RTL Telekids verdwijnen over een maand uit het aanbod. De zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8 en RTL Z blijven wel gewoon bij Canal Digitaal beschikbaar, maar kunnen vanaf 1 oktober niet meer opgenomen worden. Wel kun je deze nog tot 7 dagen terugkijken. 
  • De bewaartijd van de opnames wordt vanaf 1 oktober gewijzigd van 12 naar 3 maanden. Alle opnames kunnen vanaf 1 oktober nog 3 maanden worden bekeken. Dit geldt ook voor bestaande opnames.
  • Film1 wordt per 1 oktober standaard toegevoegd aan de tv-pakketen Basis en Entertainment. Dit geldt zowel voor bestaande als nieuwe klanten. Daarmee kijkt iedereen vanaf dat moment zonder extra kosten naar Film1 ter waarde van € 9,95.

Lees op onze website wat Canal Digitaal meldt over deze wijzigingen. 

Enquête
Onlangs voerde Freedom een enquête uit onder zowel klanten als niet-klanten van Freedom. We ontvingen enorm veel reacties, waardoor we een meer dan representatieve steekproef hebben. Dank hiervoor. We hebben de uitkomsten ondertussen geanalyseerd en zijn hierover in gesprek met Canal Digitaal. We lichten jullie binnenkort verder in, want er valt nog steeds winst te behalen op het gebied van televisie.


ACM stelt lagere toegangstarieven
ACM liet vorige week weten lagere toegangstarieven voor het netwerk van KPN en Glaspoort vast te stellen.

"Wat dit betekent voor Freedom en onze leden is nog te vroeg om te zeggen. We gaan de komende tijd alle tarieven en voorwaarden bestuderen, zodat we een duidelijk beeld hebben. Hierover zullen we dan natuurlijk iedereen zo snel mogelijk informeren. Het stemt in ieder geval hoopvol dat er beweging is geweest en dat de ACM geluisterd heeft naar onze initiële bezwaren!", aldus Anco, CEO van Freedom Internet.


Nieuw: weekoverzicht
Het is zomer! Maar natuurlijk nooit komkommertijd als het gaat om security, privacy of (online) mensenrechten. Een mooi moment dus om te starten met het weekoverzicht. Elke week verzamelen we relevante nieuwsberichten over security, privacy of (online) mensenrechten en plaatsen die iedere vrijdag op onze nieuwspagina. Inmiddels staan er al vier online. 

Ben jij iemand die al het nieuws op de voet volgt, of heb je een passend onderwerp waar je graag (meer) aandacht voor zou willen? Dan heb jij vast een goeie tip voor dit item! Stuur een mailtje naar pa@freedomnet.nl met als onderwerp: 'tip voor het weekoverzicht'.


Aanhoudende drukte op de helpdesk
Zoals we al eerder meldden was onze helpdesk minder bereikbaar vanwege onderbezetting door ziekte in juli. 

Inmiddels is het team weer op sterkte en zijn we hard aan het werk om de achterstanden weg te werken. Een behoorlijke uitdaging, ook omdat we steeds harder groeien. Meer nieuwe klanten betekent ook meer nieuwe vragen. We vragen dan ook nog steeds jullie geduld, het kan langer duren voor we je van een antwoord kunnen voorzien.

We zoeken ook hard naar versterking voor onze klantenservice en supportdesk. Ben jij of ken jij iemand die ons wil komen helpen bij deze mooie en uitdagende klus? Bekijk de vacaturetekst en stuur een mailtje naar vacature@freedomnet.nl


Technisch kijkje in de keuken
Bij Freedom zijn we graag transparant in wat we doen en waar we naartoe willen. Voor de wat meer technisch onderlegden onder jullie is het vast ook interessant om te weten wat er achter de schermen gebeurt. Onlangs gaven we jullie al een eerste en tweede blik in de development-keuken van Freedom, met dank aan onze senior software engineer Loran. Hierin legden we meer uit over het Order Management Systeem genaamd SOMS en vertelden we over het framework Ruby on Rails, waarop SOMS is ontwikkeld. We sloten af met meer informatie over het orderproces. Dit proces wordt in zijn geheel geautomatiseerd aangestuurd door SOMS via een systeem van orders en taken. Hier duiken we in het laatste stuk verder in.


Rechtszaak: hoe kwam de coalitie tot stand? 
Op 24 mei stapte de Freedom of Information Coalition (FOIC) naar de Europese rechter vanwege een internet blokkade. Dat had wat voeten in de aarde. In de update op onze website lees je hoe de coalitie tot stand is gekomen.


Poging tot phishing ontdekt
Tja, ook Freedom heeft er last van: phishing mails. Deze worden gestuurd door mensen met kwade bedoelingen. Ze proberen via de mail aan gevoelige gegevens te komen. Phishing komt vaak voor en is linke soep. Benieuwd naar deze recente phishing ervaring en het advies van ons security team? Lees het artikel.