Naar de inhoud Naar het menu

DSA komt dichterbij

nieuws/220425-dsa-komt-dichterbij.png

In Europa is overeenstemming bereikt over een nieuwe Europese wet, de DSA.

Wat is de DSA?
De 'DSA' is één van de nieuwe Europese wetten die de afgelopen periode onder parlementaire behandeling was. 'DSA' staat voor Digital Services Act. In het Nederlands is dat de digitale diensten wet. We schreven eerder al eens over de DSA, lees dat hier terug.

Tracking Free Ads Coalition
Ook schreven we eerder over de 'Tracking Free Ads Coalition' (TFAC). Een aantal Europarlementariërs hebben samen met een aantal bedrijven, NGO's en individuen actie gevoerd om het tracken en targeten van mensen ten behoeve van online advertenties tegen te gaan. De actie bestond uit het meeschrijven aan het wetsvoorstel en het voeren van discussies.  

Overeenstemming bereikt
De Raad, het Parlement en de Commissie moesten het nog eens worden over de uiteindelijke tekst van de DSA. Dat is dit weekend gebeurd. 

Helaas hebben niet alle voorstellen van de TFAC, en andere coalities die op dit punt actie hebben gevoerd, het gehaald. Toch zijn er een aantal overwinningen behaald! Tracking en targeting wordt niet verboden, maar wel beperkt. De samenleving wordt zo beter beschermd. Targeting van minderjarigen wordt verboden. Ook wordt het gebruik van gevoelige data voor gerichte online advertenties verboden.  

Wat betekent 'targeting' en 'tracking' ook alweer?
Een aantal platforms en internetbedrijven haalt continu veel informatie binnen over zoveel mogelijk mensen. Dat gebeurt via je webbrowser, je zoekmachine, je social media accounts, de foto's en berichten die je online plaatst, etc. Hoe je je online beweegt, wordt voortdurend in de gaten gehouden. Dat heet 'tracking'.

Alles wat je online doet wordt vastgelegd en zo wordt je hele leven en je hele persoon in kaart gebracht. Alle stukjes informatie worden door de bedrijven als een puzzel in elkaar gelegd om een gebruikersprofiel op te stellen. Dit heet profileren. Vervolgens wordt het profiel gebruikt om je te koppelen aan de advertenties die het beste bij je passen. Het lijkt wel een soort Tinder of online dating. Dat laten zien van bepaalde adverties aan jou in het bijzonder, wordt 'targeting' genoemd. Jij bent het doelwit voor bedrijven die willen dat je hun advertentie ziet. Ze vinden jou een goede match!

Waarom voert Freedom actie?
Freedom vindt deze volgtechnieken te ver gaan. Het heeft een enorme impact op de samenleving. Deze massa surveillance is gevaarlijk en niet alleen als het de staat is die het doet. Daarom is het goed dat dit soort praktijken eindelijk aan banden wordt gelegd. Want bedrijven die hier gebruik van maken zijn niet alleen economisch oppermachtig. Zij hebben ook steeds meer te zeggen over ons en over ons gedrag. Het zijn deze bedrijven die bepalen hoe het internet er grotendeels uitziet en hoe het gebruikt kan worden. Dit heeft direct effect op ons leven en niet alleen als we online zijn. 

Omdat ze ons steeds beter kennen, kunnen ze hun verdienmodel telkens op ons aanpassen. Of eigenlijk, kunnen ze ons op hun verdienmodel aanpassen. Op die manier blijven ze oppermachtig. Het is, zacht uitgedrukt, niet oke dat we zijn overgeleverd aan deze bedrijven en hun verdienmodel. En daarom verzet Freedom zich hiertegen.  

DSA is nog niet geldig
De tekst van de DSA wordt over een paar weken gepubliceerd en zal in 2023/2024 in werking treden.  

*Zin in een leuk stripje? Lees hier waarom je browser je diepste geheimen kent (in de Engels en Duitse taal).