Naar de inhoud Naar het menu

Het tv-dilemma

nieuws/1684312561_211125-tv-update.png

Bij Freedom krijgen we veel vragen over televisie en waarom wij gekozen hebben voor CANAL+ als tv-dienst. Niet iedereen begrijpt die keuze. Tijd om wat meer informatie te geven over de keuze van deze televisieaanbieder en welke aspecten er voor een internetprovider bij komen kijken, wanneer je televisie wilt leveren over een internetverbinding. Je leest er meer over in dit artikel.

Klassiek televisiekijken nog steeds erg populair

Bij de oprichting van Freedom wisten we dat televisie een onderdeel van ons aanbod moest worden. Hoewel het gebruik van klassiek televisiekijken (ook wel lineaire tv genoemd) afneemt, wil ongeveer 50% van onze klanten nog steeds een televisieabonnement inclusief een tv-ontvanger (ook wel een settopbox of STB genoemd) en een afstandsbediening. Het was daarom voor ons geen optie om alleen een internetverbinding aan te bieden, zonder lineaire televisie.

Het maken van de keuze 

1.    Een eigen platform voor Freedom?

In eerste instantie hebben we gekeken of we een IPTV-dienst (televisie over internet) zelf zouden kunnen opzetten. Om dat voor elkaar te krijgen moet een platform gebouwd worden, waarop televisiesignalen omgezet kunnen worden in digitale streams en gedistribueerd kunnen worden naar de kijkers. Snel werd duidelijk dat dit voor ons voorlopig niet haalbaar is. Enerzijds vanwege de enorme kosten om een dergelijk platform te bouwen, anderzijds vanwege de tijd die een dergelijk ontwikkeltraject zou vergen.

2.    Techniek: Multicast versus Over-the-Top

Freedom moest daarom op zoek naar een platform dat al bestond en bruikbaar is voor ons. Voor het streamen van televisie bestaan grofweg twee technieken: multicast en OTT (over-the-top). 

Bij multicast wordt een videostream uitgezonden en kunnen meerdere kijkers deze oppakken. Hiervoor is echter wel hardware nodig, oftewel een zogenaamde tv-ontvanger. De tv-ontvanger pikt de stream op en laat het op de televisie zien. Veel bekende multicast platformen, zoals bijvoorbeeld ook de tv-dienst van KPN, werken met een dergelijke techniek. Dit heeft als grote voordeel dat bij veel kijkers het dataverkeer in het netwerk van de internetprovider laag blijft en de kwaliteit voor kijkers hoog, ook bij bijvoorbeeld een groot sportevenement waar heel veel mensen tegelijkertijd naar kijken. 

Bij OTT krijgt elke kijker een eigen stream. Voorbeelden hiervan zijn Netflix, NLZiet, Videoland en allerlei andere apps die gebruikt worden door verschillende aanbieders. Het voordeel van deze oplossing is de flexibiliteit. De apps kunnen op veel apparaten geïnstalleerd worden, zoals op je mobiel of een Smart TV. Ook is er geen tv-ontvanger nodig. Het netwerkverkeer is echter vele malen groter en moeilijker beheersbaar op momenten dat veel mensen gaan kijken. Dit effect hebben we bijvoorbeeld gezien bij Formule 1 wedstrijden die gekeken werden via de app Viaplay. 

Aangezien wij voor verkeer in het netwerk van KPN hoge kosten betalen, was voor ons het ondersteunen van multicast een belangrijke factor. Ondanks het feit dat wij geloven dat op termijn alles via OTT-oplossingen gaat lopen. 

3.    Televisie van KPN, net zoals XS4ALL destijds had?

Een van de dingen die Freedom anders maakt dan andere internetproviders, is het feit dat we naast een internetverbinding over het DSL-netwerk, ook internetverbindingen leveren over verschillende glasvezelnetwerken. Om deze reden kunnen we niet, net zoals XS4ALL destijds kon, gebruikmaken van de televisiedienst van KPN. KPN biedt deze dienst namelijk alleen aan over haar eigen netwerk. Dat betekent dat klanten die via andere netwerken een internetverbinding van Freedom hebben, zoals bijvoorbeeld via het netwerk van Open Dutch Fiber, geen gebruik zouden kunnen maken van de tv-dienst. Ook deze optie viel daarom af.

4.    Content: de woeste wereld van de uitzendrechten

Inmiddels was duidelijk dat we een multicast platform moesten zoeken, dat leverbaar was over verschillende netwerken. Maar toen kwam het allerlastigste punt: de uitzendrechten. Om zelf tv-signalen te mogen uitzenden over een platform van iemand anders, is er toestemming nodig van alle zenderaanbieders. Denk bij zenderaanbieders aan NPO, RTL, BBC, enzovoort. Er zijn ontzettend veel aanbieders met nog veel meer zenders. 

Als kleine en nieuwe partij is het verkrijgen van deze rechten tegen redelijke kosten, bijna niet te doen. Vooral de commerciële zenders zoals RTL vragen torenhoge tarieven. Wanneer je ook nog de mogelijkheid wilt bieden om de programma’s te kunnen opnemen of terugkijken, wordt het nog duurder. 

Toch bleek het mogelijk om op deze wijze een enigszins vergelijkbaar zenderaanbod bij elkaar te krijgen, namelijk door gebruik te maken van een bestaand platform. We hebben daarom verder onderzoek gedaan naar deze oplossing en zijn in gesprek geweest met een platform dat hier wellicht in zou kunnen voorzien. De inkoopprijs zou echter dusdanig hoog worden dat een basis televisieabonnement al snel € 20 zou kosten, zonder dat we er maar iets aan marge aan overhouden. Het platform waarmee we in gesprek waren, besloot er helaas mee te stoppen. Dus ook deze optie bleek niet haalbaar.

5.    Hoe dan wel? Een netwerk onafhankelijke tv-dienst!

Ons onderzoek in de markt leverde uiteindelijk slechts één aanbieder op waarmee we een redelijk aanbod konden doen naar de klant èn die de optie bood om over meerdere (glasvezel)netwerken te kunnen leveren. Die aanbieder is CANAL+. 

Met CANAL+ kunnen al onze klanten over alle netwerken, gebruikmaken van het platform èn de uitzendrechten. We verkopen de tv-dienst bovendien als ‘CANAL+’ en niet als ‘Freedom TV’. Waarom niet als Freedom TV? In dat geval moeten we de rechten alsnog zelf hebben. Deze worden namelijk gekoppeld aan de merknaam. En dat kost heel veel geld en tijd. Bovendien zou dit ook de illusie wekken dat we veel technische controle over de dienst hebben, terwijl we dat niet hebben. 

De commissie die we ontvangen over de verkoop van deze dienst is zeer laag. Maar zoals we al eerder uit hebben gelegd: een internetverbinding zonder televisie was en is nog steeds, geen optie. Veel minder mensen zouden dan voor een internetverbinding van Freedom kiezen, omdat ze geen alles-in-één pakket kunnen afnemen. 

Twee stappen vooruit, één stap terug

De keuze was gemaakt. We zagen alleen al snel dat er nog veel verbeterpunten waren aan de dienst van CANAL+. Vanaf het moment dat we de keuze voor deze partij hadden gemaakt, voeren we continu overleg met ze over het maken van verbeteringen. Dat resulteerde bijvoorbeeld in het eerste jaar al gelijk in een grote ruilactie van de tv-ontvangers. 

Daarnaast proberen we zo constructief mogelijk met hen samen te werken. Punten die wij per mail of telefoon krijgen van klanten, leveren we aan en bespreken we met CANAL+. Veel van die punten zijn in de afgelopen jaren door ze opgepakt. Toch blijft de televisiedienst continu onder onze aandacht, omdat er nog steeds veel punten worden gemeld. Afgelopen jaar stelden we daarom in samenwerking met CANAL+ een grote tv-enquête op. Deze werd door veel klanten ingevuld en gaf daarom een representatief beeld. De uitkomsten uit dat onderzoek en wat CANAL+ daarmee heeft gedaan vind je hier: https://freedom.nl/nieuwsartikel/televisie-de-resultaten-uit-de-enquete-en-een-reactie-van-canal-digitaal

Helaas gaan de ontwikkelingen langzaam en soms voelt het alsof we twee stappen vooruit hebben gedaan, maar wordt er vervolgens weer een stap terug gezet. Dit heeft er onder andere mee te maken dat CANAL+ in heel Europa wordt geleverd. Ze moeten daarom ook rekening houden met de wensen en eisen uit andere landen die soms echt heel anders blijken te zijn. Ondanks het wisselende succes blijven we continu werken aan verbeteringen samen met CANAL+. 

Televisie in top 3 meest gestelde vragen bij de helpdesk

De helpdesk krijgt dagelijks veel vragen binnen en probeert iedereen zo goed en snel mogelijk te antwoorden als mogelijk. Al eerder hebben we uitgelegd hoe de helpdesk te werk gaat. Als we kijken naar de meestgestelde vragen aan de helpdesk, staat televisie op de derde plek. Het lastige aan de vragen die hierover ontvangen, is dat we deze in de meeste gevallen niet zelf kunnen oplossen, maar hulp nodig hebben van de CANAL+, via wie we televisie leveren. Dat zorgt ervoor dat we op deze soort vragen niet altijd direct en goed kunnen antwoorden, zoals we graag willen. Dit onderwerp leidt dan ook niet alleen bij onze klanten, maar ook bij Freedom medewerkers onderling vaak tot frustratie. 

De toekomst

De ontwikkelingen in de markt staan allesbehalve stil en we houden deze dan ook goed in de gaten. De verschuiving naar OTT zorgt ervoor dat Freedom moet blijven investeren in de bandbreedte van haar netwerk. Er zijn OTT-diensten zoals NLZiet, die los aangeschaft kunnen worden naast een internetabonnement. Ook worden steeds vaker Netflix en Viaplay aangeboden naast een tv-dienst. Deze partijen willen echter niet onderhandelen met kleinere internetproviders zoals Freedom. 

We blijven goed kijken welke platformen zich hierin snel ontwikkelen en welke mogelijkheden er wellicht bijkomen. Want net als onze klanten zijn wij niet onverdeeld tevreden met de tv-dienst. De tv-dienst behoudt onze dagelijkse zorg en aandacht!

Vragen over televisie?

Heb je een vraag over je tv-dienst dan kun je die uiteraard telefonisch of via de mail aan ons stellen, maar neem voor je dat doet ook eerst eens een kijkje op onze helpdeskpagina’s. Daar vind je o.a. veel oplossingen voor veelvoorkomende tv-problemen, misschien staat jouw vraag hier ook al tussen. 

Staat je vraag er niet tussen of ben je nog niet geholpen na het lezen van de helpdeskpagina’s? Neem dan contact op via:

•    Telefoon: 088-0115666 (maandag t/m vrijdag van 10:00 tot 17:30uur)
•    Mail: helpdesk@freedomnet.nl